Saznajte koji su najbolji načini za postizanje dobrog pozicioniranja u okviru popularnih internet pretraživača.
10. april 2020.
|Prva objava: 25. 05. 2020.
klarapelhe.rs/blog
SEO Pozicioniranje Sajta – Kako Postići Bolje Rangiranje?
Prezentovanje različitih proizvoda ili usluga na internetu postaje sve učestaliji vid oglašavanja, što i nije čudno ukoliko se uzme u obzir činjenica da ogroman procenat svetske populacije svakodnevno koristi internet i da upravo putem njega dolazi do novih informacija. Iako danas postoje mnoge društvene mreže i platforme putem kojih je moguće plasirati plaćene oglase, veliki broj kompanija vodi računa i o takozvanom organskom reklamiranju, odnosno što boljem rangiranju njihovih sajtova u okviru internet pretraživača.
Svi oni koji žele da postignu brze rezultate i da u što kraćem vremenskom roku povećaju prodaju će se u svakom slučaju odlučiti za neki vid plaćenog oglašavanja, jer to zaista i jeste najbolji način da se jednostavnije dođe do željenog cilja. Ono što je, sa druge strane, bitno imati u vidu jeste to da svi oni koji razmišljaju dugoročno i kojima je potrebna dobra baza na osnovu koje će dalje razvijati svoje poslovanje, pored plaćenih oglasa treba da se odluče i za rad na organskom pozicioniranju svog sajta.
SEO je poslednjih godina postao jedna od najtraženijih grana digitalnog marketinga, što vam mogu potvrditi i na osnovu ličnog iskustva iz razloga što se i sama najviše bavim upravo poslovima vezanim za ovu oblast. Ukoliko se pitate zbog čega je dobro pozicioniranje sajta toliko važno, dovoljno je da navedem podatak koji govori o tome da se samo na Google-u izvrši više od 2,3 triliona pretraga godišnje. Upravo zbog ove činjenice, u istraživanju koje je izvršila kompanije IMPACT, čak 70% marketara je potvrdilo da im SEO donosi mnogo efektnije rezultate nego što je to slučaj sa plaćenim oglašavanjem.
S obzirom na to da poslednji statistički podaci govore i o tome da 1,7 milijardi ljudi širom sveta svakog dana koristi Google, nije potrebno posebno naglašavati koliko je dobro rangiranje sajta važno. Internet korisnici prilikom pretraga uglavnom vide samo onih prvih 6-7 sajtova koji im se prikažu i izuzetno retko pregledaju ostale stranice pretraživača. Ako se vaš sajt nađe među tim rezultatima, imate više nego dobru šansu da značajno povećate stepen prodaje vaših proizvoda ili korišćenja vaših usluga. Upravo zbog navedenih razloga mnogi marketari stavljaju SEO na prvo mesto svojih strategija jer pomoću njega svojim klijentima ne samo da povećavaju broj poseta na sajtu, već im i pomažu u uvećanju njihovih prihoda.
U praksi sam imala prilike da vidim slučajeve u kojima su određene kompanije bile voljne da ulažu značajnu količinu novca u plaćene oglase smatrajući da će im to biti dovoljno da postignu željene rezultate. Ono što se ipak dogodilo jeste to da im oglasi nisu ispunili sva očekivanja iz prostog razloga što njihov sajt nije bio dovoljno dobro optimizovan. Mnogi marketari, među kojima svrstavam i sebe, tvrde da nije moguće ostvariti ciljeve ukoliko se plaćeno oglašavanje istovremeno ne kombinuje sa radom na optimizaciji sajta.
Upravo zbog prethodno navedenih razloga, u okviru ovog teksta želim da navedem nekoliko osnovnih koraka koji su neophodni za pravilnu optimizaciju sajtova. Sve metode o kojima će biti reči lično upotrebljavam u svakodnevnom radu i zbog toga sa sigurnošću mogu da vam potvrdim da daju rezultate.
Glavna svrha ovog poglavlja jeste nabrajanje nekoliko važnih koraka koje je neophodno sprovesti prilikom rada na optimizovanju sajta. Metode koje su na ovom mestu navedene uključuju, kako On-Site tako i Off-Site SEO procese, iz razloga što se samo njihovom zajedničkom primenom mogu postići efikasni i pre svega dugoročni rezultati.
Kako biste uz pomoć SEO-a dobro rangirali sajt, potrebno je da posvetite pažnju sledećim elementima:
Ono što je najpre bitno napomenuti kod ovog dela jeste to da se ovaj korak odnosi samo na one situacije kada radite optimizaciju već postojećeg sajta jer u suprotnom slučaju nećete imati šta da analizirate. Svrha analize sajta jeste da najpre detektujete sve probleme koji na njemu postoje kako biste kasnije lakše kreirali strategiju za njihovo rešavanje. Ovo je prva stvar koju bi trebalo da uradite prilikom započinjanja rada na optimizaciji iz razloga što ćete samo na ovaj način moći da otkrijete sve mane i vrline sajta i da u skladu sa tim unapredite njegove performanse.
Postoji više različitih alata koji vam mogu pomoći u analizi sajtova, a jedan od najpopularnijih, koji ujedno i sama koristim jeste Google Lighthouse. Ovaj alat je ugrađen u Google Chrome pretraživač pa mu možete veoma lako pristupiti. Ukoliko, sa druge strane, koristite Mozillu ili neki drugi pretraživač, biće potrebno da instalirate Lighthouse ekstenziju u okviru njih. Glavna svrha ovog alata jeste dobijanje izveštaja o performansama sajta, dobrim praksama na njemu, vidljivosti sajta na različitim pretraživačima, kao i o samoj SEO optimizaciji. Svi rezultati su prikazani na osnovu ocena koje se kreću u rasponu od 0-100, a o dobroj optimizovanosti određene kategorije sajta možemo govoriti tek onda kada je njihova ocena iznad 80.
Na slici ispod možete videti ocene koje je početna stranica (landing page) sajta klarapelhe.rs dobila po navedenim kriterijumima.
Rezultati koji se dobijaju pomoću Lighthouse-a su vrlo precizni pa tako za svaku ocenjenu kategoriju sajta možete videti detaljan opis svih uočenih problema, kao i preporuke vezane za poboljšanje performansi. Ovaj izveštaj vam može biti od koristi i u onim situacijama kada prilikom rada na optimizaciji sarađujete sa web developerom kome možete napisati spisak stvari koje bi trebalo da se izmene kako se svi problemi ispravili unutar samog koda sajta. Sa druge strane, pomoću ovog izveštaja ćete na lakši način uspeti da klijentu predočite svoju SEO strategiju, kao i plan za rešavanje uočenih nedostataka, a sve u cilju boljeg pozicioniranja sajta.
Nije moguće ozbiljno govoriti o SEO strategiji ukoliko se pre svega ne pomene važnost istraživanja ključnih reči. Slobodno možemo reći da dobra optimizovanost sajta u najvećoj meri zavisi upravo od ključnih reči jer je to ono što će ljude privući da pre posete naš sajt nego sajt nekog od, recimo, naših glavnih konkurenata. Kako bi se ispoštovale najbolje SEO prakse, poželjno je da se ključne reči koje su nam posebno važne pojave na što više mesta na sajtu. Osim toga što bi ih trebalo uvrstiti u što više različitih vebsajt tekstova, one takođe treba da budu prisutne i u meta-tagovima, što će detaljnije biti objašnjeno u narednim sekcijama.
Kada vršimo optimizaciju sajta, mi u najvećoj meri brinemo o tome da naš sajt bude rangiran među prvim Google rezultatima u svim onim situacijama kada ljudi pretražuju ključne reči koje targetiramo. Kako bismo uspeli u ovoj nameri, ono što je najpre neophodno da učinimo jeste da sprovedemo detaljno istraživanje ključnih reči kako bismo pronašli i izdvojili upravo one termine sa kojima imamo najveću šansu da postignemo željeni uspeh. Postoji više različitih načina putem kojih je ovo moguće učiniti, a moja preporuka jeste da uvek kombinujete više alata i metoda.
Jedan od najpopularnijih i najčešće korišćenih alata za istraživanje
ključnih reči jeste Google Keywords Planner koji predstavlja sastavni
deo Google Ads-a, pa je neophodno da imate nalog na ovoj platformi
kako biste mu pristupili. Ukoliko još uvek niste pravili Google oglase
i nemate pristup nijednoj Google Ads kampanji, možete kreirati neki
test nalog za svrhu istraživanja ključnih reči ili zamoliti nekog od
kolega da vam da osnovni pristup svom nalogu koji bi vam omogućio
testiranje reči. Kako biste pristupili Google Keywords Planneru
potrebno je da u okviru osnovnog interfejsa Google Ads-a u gornjem
navigacionom meniju kliknete na ikonicu Tools and settings
, a
zatim da u padajućem meniju pronađete opciju Planning ispod koje se i
nalazi Keyword Planner
. Nakon što vam se otvori prozor u
okviru ovog planera, potrebno je da odete na opciju pod nazivom
Discover new keywords
u okviru koje ćete uneti sve termine i
fraze koje želite da testirate.
Na slici ispod možete videti rezultate istraživanja koje sam sprovela za potrebe ovog teksta, a koji su vezani za pojedine termine i fraze koji se tiču SEO optimizacije. Kao što možete videti, u prvoj koloni nalaze se termini za koje sam vršila istraživanje, a pored njih ukupan broj mesečnih pretraga ovih reči. U ovom konkretnom slučaju su prikazani brojevi pretraga u poslednjih mesec dana na teritoriji Srbije, a vi sami možete podesiti vremenski okvir za koji želite da dobijete rezultate, kao i geografsku lokaciju koja vam odgovara (ukoliko, recimo, radite za neko strano tržište i potrebni su vam rezultati iz tih zemalja).
Treća kolona u okviru ovog planera predstavlja procenu kompetitivnosti reči, odnosno na ovom mestu dobijamo informaciju o tome da li se "nadmećemo" sa malim, srednjim ili velikim brojem konkurenata. Iako nije direktno vezana za SEO rangiranje, još jedna bitna informacija koju nam ovaj alat pruža jeste procena cene bid-a koju bi trebalo da podesimo za pojedinačnu ključnu reč ukoliko bismo se odlučili i za kreiranje plaćenih kampanja.
Kao što to možete primetiti, pomoću ovog alata imamo priliku da dođemo do veoma korisnih podataka koji nam mogu pomoći da odaberemo najadekvatnije reči koje ćemo koristiti i targetirati na našem sajtu. Osim Google Keywords Planner-a možete koristiti i neke druge alate poput SERP Checker-a, Soovle-a i slično, ali je za njihovu kompletnu upotrebu potrebno izdvojiti određenu količinu novca, pa ukoliko ne želite da trošite novac na istraživanje možete se koristiti opcijama koje vam nude Google Ads, pa čak i sam Google. U okviru Google pretraživača istraživanje možete sprovesti tako što ćete uneti vašu ključnu reč, a u padajućem meniju će vam se pojaviti drugi, povezani termini koji se često pretražuju, što i možete videti na slici ispod.
Nakon što izdvojite određeno vreme za istraživanje ključnih reči i napravite listu onih termina za koje procenjujete da će vam doneti najbolje rezultate, potrebno je da te iste reči i uvrstite na svoj sajt ili sajt klijenta za kojeg radite. Ukoliko pripremate optimizaciju sajta koji tek treba da se izradi imaćete nešto lakši zadatak jer ćete odmah moći da ubacite sve potrebne reči u naslove, podnaslove i opise tekstova, ili da jednostavno predate listu potrebnih ključnih reči osobi koja se bavi copywriting-om.
Ako, sa druge strane, optimizujete već postojeći sajt biće neophodno da uđete na njega i modifikujete sve tekstove tako da sadrže što veći broj ključnih reči koje ste pronašli u procesu istraživanja. Ono što je u svakom slučaju sigurno (u kojoj god situaciji da se nalazite), jeste to da je potrebno da posvetite dovoljnu količinu vremena istraživanju ključnih reči i da se potrudite da dođete do onih termina koji se često pretražuju i koji na najbolji način opisuju vašu uslugu.
Pravilna optimizacija slika je jedan od najbitinijih SEO faktora, iako se čini da mu mnogi ne posvećuju dovoljno pažnje. Vebsajt ima sopstvena "pravila" i zahteva da svi elementi na njemu, a prvenstveno slike, budu optimizovani tako da ne opterećuju internet protok i performanse. Ovo ustvari znači da sve slike na vebsajtu treba optimizovati tako da ne budu prevelike, odnosno da u idealnom slučaju ne zauzimaju više od 100-150 kilobajta prostora. Ukoliko su slike prevelike i ako ih ima mnogo, to može značajno uticati na brzinu učitavanja i opšte performanse, a što u krajnoj liniji doprinosi i lošijem rangiranju u okviru internet pretraživača. Nije retka pojava da sajtovi sadrže fotografije koje zauzimaju i po nekoliko megabajta što drastično usporava njihovo prikazivanje, a upravo ovaj faktor značajno utiče na celokupne SEO performanse.
Prilikom rada na optimizaciji postojećeg sajta potrebno je proveriti veličinu svih slika na njemu, a ukoliko su neke od njih prevelike, morate ih kompresovati tako da ne prelaze pomenutih 100-150 kilobajta. Ovo lako možete učiniti putem raznih alata za njihovu modifikaciju, među kojima je naravno najpoznatiji, a ujedno i najrelevantniji Adobe Photoshop. Ako se ne snalazite lako u ovom programu možete koristiti i neki jednostavniji online alat koji vam takođe može pomoći da smanjite veličinu slike, a ukoliko radite u kompaniji možete prepustiti ovaj posao i veb dizajneru. Ono što vam ja savetujem jeste da, ukoliko želite profesionalno da se bavite ovim poslom, ovladate bar nekim osnovnim funkcijama u okviru Photoshop-a kako biste mogli potpuno nezavisno da obavljate sve neophodne poslove vezane za, u ovom slučaju, optimizaciju sadržaja.
Samu proveru veličina slika na sajtu takođe možete izvršiti na više
različitih načina, a jedna od opcija koju lično koristim jeste
Mozilla Console
koja čini sastavni deo ovog pretraživača.
Kako biste pristupili ovoj konzoli potrebno je da odete na sajt koji
želite da analizirate i da jednostavno pritisnete prečicu
Ctrl+Shift+I. U okviru opcije Networks
možete uočiti tab
Images
gde su izlistane sve slike na sajtu, kao i njihove
veličine. Na slici ispod možete videti
Mozilla Console
izveštaj sa osnovne stranice mog sajta, a
iako se na njoj nalazi veliki broj slika i ikonica, njihova prosečna
veličina ne prelazi 50 kilobajta što znači da su pravilno
optimizovane.
Još jedan faktor o kojem bi trebalo da povedete računa kada su u pitanju slike jeste njihov adekvatan format. Za potrebe vebsajta se uglavnom koriste dva formata, JPG koji koristimo za sve one slike koje imaju određenu pozadinu i PNG koji se koristi za slike koje zahtevaju transparentnu, odnosno providnu pozadinu. U zavisnosti od onoga što prikazujete na slikama treba da se odlučite za jedan od ova dva formata i da ih dobro optimizujete. Ukoliko slika ne sadrži nikakvu pozadinu (kao što je to često slučaj kod logo-a) onda je moj savet da se uvek pre odlučite za PNG. U suprotnom, naravno, možete koristiti JPG. Kod slika je takođe izuzetno važno dodavanje alt atributa, zbog čega je posebna sekcija ovog teksta posvećena upravo ovoj temi.
Već pomenuta istraživanja kompanije IMPACT pokazala su da čak 36% SEO eksperata smatra da su title tagovi jedan od najbitnijih SEO elemanta. Ovaj tag čini sastavni deo koda svakog sajta, a pomoću njega definišemo naslov svih stranica našeg sajta, odnosno njihovo primarno ime. On ima direktan uticaj na dobro rangiranje vebsajta, a ujedno je i jedan od retkih tagova koji nije vidljiv samo search engine crawler-ima već i običnim posetiocima. U okviru same strukture koda sajta, ovaj tag se nalazi u okviru head sekcije svake pojedinačne HTML stranice, kao i svi meta-elementi i ostale "pozadinske" informacije, odnosno one informacije koje nisu vidljive korisnicima sajta.
Ono što je bitno napomenuti jeste to da se title tag može uočiti na više različitih mesta, prvenstveno na samom navigacionom tabu sajta, zatim u okviru rezultata pretraga na internet pretraživačima, a takođe i na društvenim mrežama kao glavni naslov teksta koji je podeljen sa nekog sajta. Samo ova činjenica dovoljno jasno govori o važnosti title taga, a ono što je posebno bitno jeste to da ovaj tag treba da sadrži ključne reči koje se vezuju za pojedinačnu stranicu sajta jer će upravo od njih u najvećoj meri zavisiti i samo rangiranje.
Na slici iznad imate priliku da vidite title tag početne stranice mog sajta [stara verzija sajta], i kao što možete primetiti on sadrži frazu digital marketing manager koju sam želela posebno da targetiram u okviru internet pretraga. Veoma je bitno da title tag svih stranica vašeg sajta sadrži neku od fraza koja se najčešće pretražuje u okviru vaše oblasti, i to je jedan veoma jednostavan i brz način da značajno poboljšate SEO performanse sajta. Nipošto nemojte preskočiti ovaj aspekt SEO-a, jer se na ovom mestu greške veoma sporo i teško ispravljaju.
Osim title taga, veoma je bitno da povedete računa i o description meta-tagu koji primarno služi da se u jednoj ili dve rečenice (maksimalna preporučena dužina je do 160 karaktera) opiše sadržina pojedinačne stranice sajta. Njegov značaj leži u tome što će u velikom broju slučajeva ono što napišete u okviru ovog meta-taga biti prikazano ispod samog naslova sajta na Google pretragama.
Međutim, ono što je bitno napomenuti jeste to da opis koji mi odredimo ne mora nužno i uvek biti prikazan, jer neki algoritmi (a naročito Google-ovi) ponekad samostalno biraju deo teksta koji onda tretiraju kao njegov opis. Ipak, ukoliko pravilno definišemo meta-description i ukoliko u njemu navedemo nekoliko bitnih ključnih reči, imamo značajno veću šansu da će se prikazati upravo onaj opis koji smo lično odredili. Na slici ispod možete videti meta-description osnovne stranice mog sajta koji sadrži rečenicu u kojoj se nalaze neke od bitnih ključnih reči koje se vezuju za mene.
U poslednje vreme je uočljiva polemika među marketinškim stručnjacima o tome da li je description meta-tag i dalje značajan, i sve češće ćete imati priliku da pročitate tekstove koji govore o tome kako bi on trebalo u potpunosti da bude zanemaren. Iako možda možemo reći da ovaj meta-tag više nije toliko presudan za same search engine crawler-e, ukoliko je dobro definisan, a pritom i prikazan kao takav, on može uticati na veću posećenost vašeg sajta. Upravo iz tog razloga, smatram da je dobra ideja izdvojiti određeno vreme za osmišljavanje sadržaja ovog meta-elementa i napisati ga u skladu sa SEO standardima.
Radi boljeg razumevanja title i meta-description tagova, kao i mesta na kojima se oni prikazuju u okviru Google pretraga, na slici iznad imate priliku da vidite naslov i opis glavne stranice mog sajta, gde glavni naslov predstavlja title tag, a opis ispod njega tekst koji sam navela kao description meta-tag.
Kada smo govorili o značaju dobre optimizovanosti slika, pomenuli smo da je jedan od najvažnijih faktora o kome treba da vodimo računa dodavanje takozvanih alt atributa uz svaku sliku na sajtu. Oni ustvari predstavljaju atribute img HTML elemenata i njihov značaj leži u tome što se, ukoliko iz nekog razloga pojedina slika na sajtu ne može da se učita, sadržaj ovog atributa prikazuje umesto slike u vidu njenog tekstualnog objašnjenja. Prilikom određivanja alt atributa mi opisujemo sliku, odnosno zapisujemo glavne elemente koji se nalaze na njoj. Ovaj atribut nosi naziv alternative text upravo iz razloga što predstavlja alternativu za sve one situacije kada na vebsajtu postoji određeni problem prilikom učitavanja slika.
Na gornjoj slici možete videti primer slike sa mog blog teksta koji se ticao reklamiranja na Twitter-u, a cilj ove slike bio je prikaz podešavanja jedne Twitter kampanje. Sa druge strane, na slici ispod imate priliku da uočite alt atribut ove slike koji bi se prikazao na sajtu u slučaju da gornja slika ima neki problem sa učitavanjem. Kao opis alt atributa stavljen je termin campaign details iz razloga što je sadržaj same slike povezan za prikazima određenih detalja kampanje. Ovo znači da neko ko čita moj tekst o Twitter-u, čak i ako nema priliku da vidi sliku, može uočiti ovaj alternativni opis i na osnovu njega zaključiti o čemu se radi.
Dodavanje ovog atributa je veoma važno za search engine crawler-e zbog toga što oni na ovaj način dobijaju jasan znak o tome da smo vodili računa o pravilnom pisanju koda, jer smo slikama dali jedan dodatni kontekst koji pretraživači mogu da povežu sa njihovim osnovnim sadržajima. Sa druge strane, alt atributi mogu biti korisni i u svim onim situacijama u kojima neko koristi određenu screen reading aplikaciju, iz razloga što će screen readeri iščitati i sve opise koji se nalaze u okviru samih slika.
Iz svih navedenih razloga veoma je važno da proverite da li sve slike sajta za koji radite optimizaciju poseduju alt atribute i da ih što pre dodate na sajt ukoliko uočite da nisu prisutni. Ako, sa druge strane, pripremate SEO za sajt koji tek treba da bude objavljen, prilikom procesa optimizacije slika povedite računa o tome da alt atributi budu detaljno i koncizno napisani kako bi ljudi, a i search engine crawler-i, na što jednostavniji način mogli da razumeju sadržaj samih slika.
Za ovaj deo pravilne SEO optimizacije se definitivno može reći da iziskuje najveću meru tehničkog znanja, odnosno poznavanja osnovnih procesa izrade vebsajtova. Kao što je to slučaj i sa title tagom i description meta-tagom, i robots element se nalazi u head sekciji sajta jer pruža instrukcije search engine crawler-ima, a ne vebsajt posetiocima. Kada govorimo o robots meta-tagu tada prvenstveno mislimo na onaj deo koda koji pretraživačima daje instrukcije u pogledu toga da li treba da indeksiraju neku stranicu sajta ili ne. Ukoliko je instrukcija takva da vebsajt ili neka njegova stranica ne treba da budu indeksirani, oni samim tim neće biti na raspolaganju krajnjim korisnicima.
Mnogi od vas se u ovom trenutku mogu zapitati zašto bismo ikada odlučili da vebsajt ili neki njegov deo ne budu indeksirani? Jedan od glavnih razloga ovakve odluke može biti taj što je naš sajt trenutno u fazi izrade i ne želimo da ga prikažemo dok se na završi. Sa druge strane, na mnogim vebsajtovima postoje određene stranice koje korisnicima nisu bitne već ih koriste isključivo developeri zbog čega i ne želimo da ih indeksiramo. Ukoliko u okviru robots meta-taga eksplicitno ne damo instrukciju search engine crawler-ima da stranice našeg sajta ne treba da budu indeksirane, one će automatski biti prikazane na sajtu, pa je dodavanje ovog meta-taga bitno samo u onim situacijama kada imamo određene fajlove na sajtu koje želimo da sakrijemo od posetilaca.
Još jedan efikasan način kontrolisanja indeksiranja stranica jeste putem robots.txt fajla koji leži u takozvanom root direktorijumu sajta. Ono što je na ovom mestu potrebno posebno napomenuti jeste to da ovaj fajl, odnosno njegov sadržaj, ima primarnost u odnosu na ono što smo definisali unutar robots meta-taga. Razlog za to leži u činjenici što, ukoliko ovaj fajl postoji, search engine crawler-i najpre njega skeniraju pa samim tim instrukcije koje su u njega unete automatski ignorišu podatke iz robots meta-taga.
Veoma je važno da pazite na to da ne dođe do konflikta između sadržaja ovog fajla i vrednosti unetih u okviru robots meta-taga. U okviru robots.txt fajla postoje dve glavne komande koje određuju da li će sve stranice sajta biti indeksirane, ili se nijedna stranica sajta neće prikazati korisnicima. Osim ovoga, naravno, možemo da navedemo i pojedinačne stranice koje želimo da isključimo iz indeksiranja, ali je na ovom mestu dovoljno da pomenemo ove dve osnovne komande čiji zapis možete i videti na slici ispod.
Unošenje ovog fajla takođe nije neophodno, naročito ako radite optimizaciju sajta koji je manjeg obima, ali je važno naglasiti to da on često postoji unutar raznih Content Management Sistema pa je važno obratiti pažnju na njega i proveriti da li su unesene baš one komande koje su nam potrebne. Ukoliko vam ovaj SEO faktor deluje isuviše komplikovano, uvek se možete posavetovati sa nekim veb developerom, ali ako želite da vaš sajt bude pravilno optimizovan i visoko rangiran, morate posvetiti pažnju i ovom faktoru jer u suprotnom nećete biti u prilici da postignete željene rezultate.
Građenje linkova spada u jedan od osnovnih, a ujedno i u jedan od najbitnijih SEO elemenata. Upravo od ovog faktora u velikoj meri zavisi na kojoj poziciji u okviru internet pretraživača će naš sajt biti rangiran. Ono što je na ovom mestu najpre neophodno napomenuti jeste to da postoje dve osnovne vrste linkova o kojima bi trebalo da povedemo računa, a to su takozvani interni i eksterni linkovi.
Kada govorimo o internim linkovima, mislimo prvenstveno na one linkove koji korisnike ne vode izvan našeg vebsajta, već ih preusmeravaju na različite stranice unutar njega. Oni najčešće nastaju tako što se dodaju u online direktorijume, blog ili PR sekciju sajta ili čak i u samom komentaru ispod nekog drugog teksta na sajtu. Dodavanje internih linkova za glavni cilj ima povećanje saobraćaja na različitim stranicama sajta, ali prilikom njihovog dodavanja treba voditi računa o tome da ih ne bude previše kako ih search engine crawler-i ne bi prepoznali kao spam sadržaj. Iako mogu biti značajni i u određenoj meri uticati na bolje rangiranje sajta, moja preporuka jeste da interne linkove ubacujete samo u onim slučajevima kada oni zaista daju jednu dodatnu vrednost vašem sajtu.
Sa druge strane, kada pominjemo eksterne linkove, prvenstveno mislimo na one linkove koji nisu smešteni na našem vebsajtu, već se nalaze na drugim, "eksternim" sajtovima, a klikom na njih korisnici bivaju preusmereni ka određenom sadržaju koji se nalazi na našoj veb stranici. Ovo znači da ovi linkovi mogu biti smešteni na raznim online portalima, lokalnim i poslovnim direktorijima, blogovima i sajtovima koji se nalaze u okviru iste ili slične industrije kao i mi.
Proces građenja eksternih linkova poznat je i pod nazivom backlinking proces jer podrazumeva uvezivanje dva sajta u cilju povećanja njihovog saobraćaja. Eksterne linkove treba prvenstveno posmatrati kao alate za postizanje željenih ciljeva iz razloga što, ukoliko su kvalitetni i relevantni, mogu doprineti tome da izgradimo stabilnu internet reputaciju, a samim tim i da podignemo naš sajt među prvim rezultatima internet pretraga.
Neki od glavnih faktora o kojima bi trebalo da povedemo računa prilikom kreiranja eksternih linkova jesu:
Radi boljeg objašnjenja, na slici ispod nalazi se kratak grafički prikaz internih i eksternih linkova, kao i načina njihovog funkcionisanja:
Ono što je važno zapamtiti u okviru ovog dela SEO optimizacije jeste to da su kvalitetni linkovi jedan od najbitnijih faktora dobrog rangiranja sajta i da stoga zaslužuju da im bude posvećena potpuna pažnja. Kao što sam to već pomenula, interni linkovi mogu biti veoma korisni ali ih treba koristiti samo u onim situacijama kada oni zaista imaju smisla i kad pomažu korisnicima da se lakše kreću kroz sadržaj sajta.
Što se tiče eksternih linkova, na njih bi trebalo posebno da se fokusirate i da najpre istražite sve sajtove i portale sa kojima biste mogli da se povežete i da što pre krenete da sprovodite ovakvu vrstu saradnje. Iako kupovina linkova možete delovati primamljivo na prvi pogled zato što vam može doneti brze rezultate, budite veoma pažljivi iz razloga što na ovaj način možete trajno naštetiti rangiranju sajta za koji radite optimizaciju i postići potpuni kontra-efekat.
Kada govorimo o dodatnim radnjama, mislimo na sve one propratne aktivnosti koje mogu značajno doprineti kvalitetnom SEO procesu i visokom rangiranju našeg sajta. Ono što je bitno znati jeste to da nam obavljanje ovih radnji samo po sebi ne može doneti željeni uspeh, ali ako se one sprovode zajedno sa gore navedenim faktorima, mogu doneti dodatnu vrednost koja nas može izdići na višu poziciju u odnosu na naše glavne konkurente.
Za razliku od većine drugih SEO elemenata koji su pomenuti u ovom tekstu, ove radnje se ne vrše u okviru samog sajta koji optimizujemo, već se sprovode izvan njega, a sve u cilju povećanja broja poseta i saobraćaja. Postoji više različitih aktivnosti koje mogu biti korisne, ali ćemo na ovom mestu izdvojiti dve za koje iz ličnog iskustva mogu da potvrdim da su veoma efikasne i da su mi donele određene benefite:
Jedan od najefikasnijih načina za promociju našeg vebsajta jeste takozvano gostovanje na tuđim sajtovima, odnosno učešće u kreiranju njihovog sadržaja. Ukoliko smo prisutni na drugim vebsajtovima i ukoliko možemo doprineti njihovom kvalitetu, dobijamo jedinstvenu priliku da se dokažemo i steknemo određenu reputaciju na internetu, što će u krajnjoj liniji privući i nove posete na našem sajtu. Preduslov za ovu aktivnost jeste da naš sajt, ili sajt za koji radimo optimizaciju, bude kvalitetan i funkcionalan jer se urednici drugih sajtova na taj način mogu zainteresovati za nas i ponuditi nam priliku za dodatno reklamiranje na njihovom sajtu.
Ono što u svakom slučaju treba da učinimo jeste da najpre kvalitetno optimizujemo naš sajt, a da zatim zauzemo jedan proaktivan pristup i da osmislimo način kako da naše proizvode ili usluge plasiramo na što većem broju mesta na internetu. Nakon što otkrijemo relevantne i zanimljive sajtove sa kojima bismo mogli da se povežemo, trebalo bi i da kontaktiramo vlasnike ili urednike tih sajtova i ponudimo im saradnju i međusobnu promociju linkova. Smatram da je veoma važno da uvek nastupamo iskreno i otvoreno kako bismo stvorili odnos poverenja i kako bismo stekli dugoročne i kvalitetne saradnike.
Svi znamo da je danas gotovo nemoguće promovisati proizvode ili usluge bez prisustva na društvenim mrežama. Zbog toga je veoma važno posvetiti određeno vreme sređivanju stranica ili profila na raznim društvenim mrežama jer ovaj aspekt takođe može imati veliki značaj, posebno za Off-Site SEO optimizaciju. Glavni savet u okviru ovog dela jeste da linkove sa vašeg sajta što češće postavljate u okviru objava na društvenim mrežama kako biste naveli korisnike da u što većem broju posete vaš sajt i zadrže se određeno vreme na njemu.
Ono što je takođe bitno jeste to da sadržaj tih objava bude zanimljiv i kvalitetan iz razloga što ako veliki broj ljudi bude lajkovao, komentarisao ili delio te objave, to će i vaš sajt imati veći broj klikova koji su došli posredstvom društvenih mreža što Google takođe veoma vrednuje u pogledu dobrog rangiranja. Ukoliko sagledamo ove činjenice, možemo slobodno reći da nam društvene mreže ne služe samo za povećanje broja pratilaca i opšte popularnosti na internetu, već one mogu imati i značajan uticaj na promociju sadržaja sa našeg sajta što treba i iskoristiti kad god je to moguće.
U prethodnim poglavljima imali ste priliku da vidite prikaz nekoliko osnovnih koraka koje bi trebalo da sprovedete prilikom rada na optimizaciji sajta. Kao što sam to već i pomenula, u praksi ćete imati priliku da se sretnete sa jednom od ove dve situacije - ili ćete pripremati optimizaciju sajta koji tek treba da bude objavljen ili ćete raditi na modifikaciji SEO elemenata kako biste unapredili rangiranje već postojećeg sajta. U zavisnosti od određenih okolnosti, nekada će biti lakša jedna, a nekada druga opcija, ali ono što je svakako sigurno jeste to da za obe situacije treba da vodite računa o istim koracima kako biste postigli željeno pozicioniranje na Google-u.
Ukoliko radite optimizaciju sajta koji je već prisutan na internetu, prvo što biste trebalo da uradite jeste da izvršite detaljnu analizu postojećeg stanja na njemu kako biste znali šta tačno treba da se izmeni kako bi se on bolje rangirao. Naredni, a ujedno i najbitniji korak koji važi za sve situacije, jeste temeljno istraživanje ključnih reči jer od njih u najvećoj meri zavisi na kojem mestu će se vaš sajt naći. Kada pronađete najrelevantnije reči, trebalo bi da ih ubacite u što više tekstova na sajtu kako bi se na taj način te reči povezivale baš sa vašim sajtom u okviru internet pretraga.
Kao što sam to više puta pomenula u okviru u ovog teksta, SEO optimizacija zahteva određeno vreme kako bi pokazala rezultate i nije realno očekivati uspeh koji će doći preko noći. Zbog toga od samog starta morate da vodite računa o svim elementima koji utiču na to kako će sajt biti rangiran. Ovo znači da morate da proverite i to da li su slike na sajtu kompresovane i pripremljene kako treba, da li su u okviru koda sajta prisutni svi potrebni tagovi i meta-tagovi, da li neki element usporava učitavanje sajta i slično. Ono što je takođe neophodno jeste fokusiranje na građenje kvalitetnih internih i eksternih linkova kako biste se na najbolji način povezali sa drugim sajtovima i tako povećali posećenost i vidljivost vašeg sajta. Osim ovih radnji koje se, na neki način, sprovode na samom sajtu, da biste upotpunili rad na optimizaciji, dobro bi bilo i da se dodatno reklamirate na drugim sajtovima i da promovišete linkove na društvenim mrežama.
Kao što to možete primetiti, rad na SEO optimizaciji nije nimalo jednostavan iz razloga što zahteva mnogo različitih koraka i radnji koje se moraju sprovesti kako bi sajt bio što bolje rangiran. Za razliku od nekih drugih oblasti digitalnog marketinga, SEO zahteva i određenu vrstu tehničkog znanja, ali to ni u kom slučaju ne znači da ne mogu da ga nauče svi oni koji su zainteresovani za to.
Ako želite da se bavite ovim poslom, morate biti spremni na to da ćete na tom putu imati mnogo različitih izazova i da ćete rezultate postizati na nešto teži način nego što je to slučaj sa nekim drugim aspektima reklamiranja i promovisanja. Ono što vam iz prakse mogu potvrditi jeste to da SEO postaje sve traženiji i da je najveći broj poslova kojima se bavim upravo vezan za optimizaciju i rangiranje sajtova. Zbog toga posvetite određenu količinu vremena detaljnom izučavanju svih ovih koraka, a ukoliko vam je potreban neki dodatni savet, možete mi se kao i uvek obratiti porukom putem kontakt forme ili me pronaći na nekoj od društvenih mreža.